Biotyna, zwana także witaminą B7, lub witaminą H, Syntetyzowana jest przez bakterię zasiedlające jelito grube. Niestety, do organizmu wchłaniana jest w małym stopniu, dlatego należy zadbać o to, aby dostarczyć ją w pożywieniu oraz za pomocą suplementacji.

Witamina piękna

Nie każdy wie, jak ważna jest biotyna dla ogólnej kondycji skóry, włosów i paznokci. Przesuszona skóra, łysienie, matowe włosy, kruche paznokcie, to tylko niektóre z wielu możliwych skutków niedoboru biotyny. Dlaczego tak się dzieje? Witamina H zaopatruje komórki organizmu w siarkę, która odpowiedzialna jest za ochronę skóry i powłokę włosa. Kiedy zaczyna jej brakować, włosy tracą dobrą kondycję ,a skóra może się łuszczyć, bo gruczoły łojowe są rozregulowane. Warto więc stosować biotynę, aby wzmocnić włosy od korzenia i pozbyć się problemów związanych ze skórą. Suplementacja biotyną wzmocni też Twoje paznokcie, których płytka będzie mocniejsza i nabierze zdrowego wyglądu.

Co jeszcze może biotyna?

Może naprawdę dużo! Przede wszystkim bierze udział w przemianie aminokwasów i cukrów, syntezie kwasów tłuszczowych oraz w metabolizmie białek i tłuszczów. Dzięki współdziałaniu z aminokwasami biotyna wpływa na zaopatrywanie komórek układu nerwowego w jakże potrzebna do życia energie. Oczywiście to nie wszystko! Dzięki niej lepiej wchłania się do organizmu witamina C. Biotyna ma też swój udział w procesie przemiany materii, transportując dwutlenek węgla. Współodpowiedzialna jest także za krzepnięcie krwi.

Kiedy może je zabraknąć i gdzie ją znaleźć?

Organizm nie potrzebuje jej dziennie dużo, ale może się zdarzyć, że jej zabraknie. Kiedy? Wtedy, gdy przyjmuje się antybiotyki lub uszkodzona jest śluzówka jelita .Zdarza się, że brakuje jej u osób uprawiających czynnie sport. Objawem jej niedoboru mogą być problemy od strony układu nerwowego, drętwienie mięśni, senność, apatia, wspominane wcześniej problemy z włosami, skórą i paznokciami. Jeśli takie objawy się pojawią, warto zacząć suplementację i szukać produktów bogatych w biotynę. Zawarta jest m.in. w wątróbce, żółtkach jajek, grzybach, sardynkach, ryżu, orzechach ziemnych, szpinaku, marchewce, orzechach włoskich i ziemnych, migdałach, czy mące sojowej.

Biotyna w tabletkach lub kapsułkach to również dobre rozwiązanie. Wystarczy jedna porcja dziennie, aby zapewnić organizmowi dobry poziom witaminy H. Jeśli Twoje włosy są w złym stanie, kruszeją paznokcie, czy masz problemy ze skórą stosowanie biotyny musi być systematyczne i dłuższe, nawet do pół roku. Biorąc pod uwagę czas wzrostu paznokci i włosa ,jest to jak najbardziej uzasadnione.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here