Witamina C, czyli inaczej kwas askorbinowy, jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Wiele organizmów jest zdolnych do wytwarzania witaminy C samodzielnie, aczkolwiek człowiek do nich nie należy. Oznacza to, że kwas askorbinowy musimy dostarczyć naszemu organizmowi z zewnątrz.

Właściwości kwasu askorbinowego

Witamina C jest jedną z najważniejszych występujących witamin. Wykazuje wiele dobroczynnych właściwości, dzięki czemu niekiedy może wpłynąć na nasz organizm wręcz zbawiennie. Jej najbardziej popularną funkcją jest przeciwdziałanie zachorowaniom. Osoby, które dostarczają sobie dużą ilość witaminy C są bardziej odporne na przeziębienia. Do niedawna uważało się także, że kwas askorbinowy pomocnie działa również przy zwalczaniu już rozwijających się infekcji. Jest to jednak mit – witamina C pomoże nam tylko w profilaktyce, natomiast kiedy już zachorujemy nie będzie nam ona szczególnie przydatna. Substancja ta bierze udział w tworzeniu kolagenu w naszym organizmie. Dzięki temu witamina C pomaga w procesach gojenia się ran, tworzenia blizn, zrastania się kości. Dlatego też stosowana jest w wielu produktach kosmetycznych. Udowodnione zostało również, że kwas askorbinowy wyraźnie zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

Źródła witaminy C

Aby zachować odpowiedni poziom witaminy C organizm człowieka musi ją przyswoić z zewnątrz. Jest wiele produktów bogatych właśnie w tę witaminę. Wbrew pozorom to nie cytryna zawiera najwięcej kwasu askorbinowego. Znacznie więcej witaminy C zawierają choćby truskawki, brokuły, czy papryka. Warto pamiętać, że witamina C jest bardzo wrażliwa na działanie światła, a także wysokiej temperatury. Dlatego też jeśli chcemy dostarczyć sobie jak najwięcej tej witaminy z pożywienia, powinniśmy jak najczęściej jeść owoce czy warzywa na surowo.

Niedobór kwasu askorbinowego

Podstawowymi objawami niedoboru witaminy C są ciągłe zmęczenie, senność, brak koncentracji, obniżenie odporności organizmu. Pojawić się może anemia. Aby nie dopuścić do wystąpienia stanu niedoboru witaminy C w naszym organizmie powinniśmy przede wszystkim zadbać o naszą dietę. Możemy również suplementować tę witaminę. Na rynku dostępnych jest wiele suplementów zawierających kwas askorbinowy. Coraz większą popularność zyskuje askorbinian sodu. Jest to sól kwasu askorbinowego i sodu. Askorbinian sodu ma postać proszku, który należy rozpuścić w wodzie. W ten sposób witamina C jest lepiej przyswajalna przez nasz organizm. Askorbinian sodu nie powinien być w dużych dawkach przyjmowany przez osoby cierpiące na kamicę dróg moczowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here